A mozgásvizsgálat célja, az esetleges idegrendszeri fejletlenség feltérképezése. További cél, annak megállapítása, szüksége van-e a gyermeknek Alapozó Terápiára vagy egyéb megsegítésre.
Mozgásvizsgálat – Alapozó terápia
Létezik egy, az emberre jellemző mozgáslépcső, melyen a normális fejlődési ütemben haladó gyerekek végig mennek a fejlődésük során. Minden mozgásfajtához, új fejlődésbeli lépcsőfokhoz egy vagy több agyi terület érése, beérlelése kapcsolódik.
A mozgás segítségével jutnak el a megfelelő ingerek az agyba, és ezen ingerületek segítségével épülnek ki az idegrendszeri hálózatok, amelyek szükségesek a gyerekek számára az iskolában való eredményes helytálláshoz, a későbbiekben pedig a sikeres életvezetéshez.
Amennyiben a mozgásfejlődés során az egymásra épülő mozgássorból kimaradnak fokozatok, vagy nem egymásra épülnek, akkor a gyermekek veszélyeztetté válnak arra, hogy a későbbiek során az idegrendszeri éretlenségből fakadóan tanulási majd életvezetési problémákkal küzdjenek.
Az idegrendszer érettségének - éretlenségének az állapota az idegrendszeri plaszticitásnak köszönhetően szerencsére nem állandó. Az esetleges éretlenségeket, deficiteket, bizonyos fejlesztő, terápiás eljárásokkal a megfelelő életkorban (minél korábban) igen hatásosan lehet korrigálni.
Minden mozgást vizsgálunk:
- képesség – készség- automatizmus mentén
- a koordináltság mentén (ura-e a gyerek a mozgásnak; meg van-e mozgás, mint minta)
- vannak-e az éretlenségre utaló jelek (kényszertartások, kényszermozgások, függetlenedés elmaradása)
Mozgásvizsgálat – Alapozó Alapozása
A vizsgálatra egy meghatározott megfigyelési szempont alapján kerül sor, melyben a mozgáson kívül megfigyeljük a legfontosabb részképességterületek működését. A megfigyelés alapján képet kapunk a részterületek minőségéről, azok esetleges egyenetlenségéről, és ezáltal feltérképezzük a lemaradó funkciókat.